fredag 1 oktober 2010

MATERIALMÖTEN OCH SYMMETRIER I TRÄDGÅRDEN



Bild studio karin


Fredag ljuva fredag!  Jag ska passa på att lägga in lite inspiration till er som skall påta i trädgården i helgen. Allt är inte funkis och strama linjer, den som söker lite mer rondör och vill mjuka upp sin trädgård kör på runda element. Jag är ju väldigt svag för symmetrier, formmöten (runt möter kantigt) och materialmöten (sten möter grus möter sjösten möter gräs...) och har gärna vintergrönt i massor. Bilden ovan är från min framsida, och visar ett hörn med speciellt många materialmöten; granithällar + vintergrönt + sjösten + plank ovanför. Vintergrönt behandlar jag nästan som ett ytskikt. (Vill du se hela framsidan kika på detta inlägg).






Upprepningar är ett enkelt sätt att skapa harmoni och intryck i trädgården.





Mycket symmetrier, som tre stora krukor uppradade bredvid varann. Just den här moodboarden blev lite "tema rund" också med krukorna, buxbomsbollarna och veden. De fantastiska gigantiska buxbomskloten är helt fantastiska tycker jag, och skulle skänka ett elegant arkitektoniskt uttryck till vilken gräsplätt som helst. Men man får nog vänta ett tag tills de blir så stora, de växer ju ganska långsamt... En platsbyggd förvaring utomhus för vedträn var vackert, tål att minnas.

Nu ska jag ta tag i fredagen, för snart är det helg!

Bild 1 studio karin, 2 och framåt RHS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar