fredag 8 oktober 2010

NÄR DESIGNFAVORITEN ÄR FÖR DYR



Äntligen fredag!

Åh vad härligt, vilken underbar känsla. Igen. Jag fick en sån rolig fråga ifrån en trevlig bloggläsare och idag ska jag svara på den - ja, ni som frågar frågor i kommentarsfältet kan ju belönas med rikliga svar ;) - och det bjuder jag gärna på så här en fredag. Frågan löd vilken designstol som gick till familjens "vanliga vita bord" från IKEA. Och favoriten var Hans Wegners klassiska Y-stol men den var på tok för dyr. Målet var en snygg stol runt 3500 kr. Och ja, jag kan förstå problemet helt och fullt. Underbar stol att förälska sig i, men även om jag brukar vara av devisen att spara till det man verkligen vill ha istället för att köpa det man nästan vill ha, så håller jag med. Denna stol är ju bland de dyrare på marknaden (priser mellan 6800 kr - 8000 kr beroende på affär och utförande) och då kanske det tar för lång tid att få det man önskat. Så jag ska idag föreslå några alternativ till Y-stolen!

Utgångspunkten hemma hos läsaren är ett vitt vanligt bord, Norden från IKEA. Jag tycker det bordet fungerar snyggt mot de flesta designstolar, då det är neutralt och inte "tar för sig". Färgskalan hemma var vitt, grått och svart. Jag gissar att du har många vita väggar hemma om det är som du säger "ett modernt och nybyggt hus", så jag hade valt en kontrasterande stol som svart mot det vita för lite spänning. Jag tror inte man tröttnar, svart är så pass långlivat det med.



Jag lyfter fram ett par designklassiker, då det verkar som om det var det du var intresserad av. De håller ju ofta sitt värde, så det är ju klokt. Första alternativet är en snarlik stol, "Öresund" även den med trådsits precis som Y-stolen. Denna 50-tals klassiker är också dansk, och är designad av den mer anonyme Börge Mogensen. Han må vara lite anonym, men tänk "dansk möbeldesign" och det är precis vad denne figur personifierade i de flesta av sina verk. Priset i detta utförande ligger kring 4000 kr på bland annat Svenssons i Lammhult. Rekommenderas om du är kär i Y-stolen, då den är precis i samma stil, även denna stol från en erkänd designer, ifrån samma land och med liknande designuttryck.



En annan klassiker från vår egen Carl Malmsten är "Lilla Åland". Den är också en erkänd designklassiker och ligger på blygsamma 2300 kr från de flesta butiker, som Svenssons i Lammhult eller Miljögården. Stolen är inte exalterande, men lägg till karmar och den ser genast intressantare ut!

Riktigt snygg, och denna goding ligger runt 3000 kr. Men den skall absolut vara i svart för att vara lite "vassare".


Om du inte behöver en designklassiker utan kan tänka dig att köpa en ny stol, rekommenderar jag denna. Den valde jag en gång till en hotellrestaurang. Riktigt snygg, och påminner onekligen om formspråket från Y-stolen. Denna stol kommer ifrån NC möbler och återförsäljare hittar du på deras sida. Jag kan inte priset på denna, men jag gissar att den ligger runt det du frågar efter.




Sist men inte minst frågade du om Eames Side chair med träunderrede. Den brukar ligga någon hundralapp under 4000 kr i detta utförande. På dina frågor, Ja stolen blir lite missfärgad av härjande barn. Vi har någon stol som har tusch på sig, och köttfärs blir också kvar. Det måste torkas upp genast annars kan det färgas in. De repar också lätt, mina favoritjeans har knappar på rumpan så jag sitter på en fårfällsplätt på min stol för det blev för mycket repor på just den. Men jag älskar dem över allt annat :) Alla de svarta stolarna hade gemensamt med bordet att de var i trä och i lite grövre dimensioner. Men i Eames-fallet tror jag att den vita blir snyggast då det händer så mycket ändå i formspråket som skiljer sig från ditt raka enkla bord, och man måste gifta ihop stolen och bordet med något för att få det snyggt. Det får man göra med färgen här, så köper du denna stol välj vit.

Hoppas du, och ni andra, är nöjda med svaret :) Roligt med en riktig designfråga.

Önskar er en bäst fredag !


7 kommentarer:

  1. vilken härlig stol-kavalkad. De där eamsarna som jag suktat efter framstår ju nästan som billiga i sammanhanget :) Bra att jag fick lite perspektiv på det där.

    SvaraRadera
  2. Ja, kvalitetsstolar drar ju iväg i pris, men tänk vilken tjänst man gör sig själv om man väljer rätt och sen har dem läääääääääänge länge framöver och slipper slit och släng :)

    SvaraRadera
  3. 1000 och åter 1000 tack för detta otroligt fina svar! Så himla snällt av dig, uppskattas enormt!

    Roligast är att jag spenderat dagen med min sambo i stan och besökt diverse butiker och showrooms för att provsitta de stolar som står på vår lista. Min sambo dissade DSWn totalt då han är extremt praktiskt lagt och anser att den både är för låg till bordet samt repas lätt... De två stolar vi nu har som gemensamma favoriter är just Öresund och Yes97... och så tittar jag in här nu på kvällen och ser att du tipsat om just de stolarna... Visst är det konstigt!? För stoldjungeln är ju djuuup och snååårig... =D Du måste ha läst av mig riktigt bra!

    Lilla Åland är en riktig klassiker... håller med om att den är vassare i svart!!

    Än en gång, stort tack för hjälpen!!! Och ha en underbar helg! <3

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att det uppskattades, det var kul att göra inlägget. Det är ju ofta så man jobbar även mot hotell, man utgår från en "look" som oftast är på tok för dyr, och får sen hitta 3-4 alternativ i samma stil. Lycka till med valen!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker alla förslagen var väldigt bra alternativ till Y-stolen. Men mitt förslag hade varit att du istället hade satt dig vid bukowskismarket.com eller på lauritz.com och köpt Y-stolar för det pris du nämnde. Jag köpte precis 6 stycken nyrenoverade Y-stolar i såpad bok för runt 3.500 kr. Då får du äkta varan och den har fortfarande kvar sitt andrahands värde om du tröttnar på dom och vill sälja vidare. Sen är det ju spännande att vara med och budge.

    SvaraRadera
  6. Hej, ja lauritz.com är den absolut bästa siten - rekommenderas. Hade jag glömt den i inlägget :/

    SvaraRadera
  7. har precis köpt svarta y-stolar, har du något förslag på bord till dem? Kommer ha öppen planlösning, finns även en "fin matplats" i rummet med Klädda Fogia stolar i beige/grått/svart rutigt tyg/ brunsvarta ben. Funderar på om man kanske skulle ha likadana bord till matplatserna så man vb kan slå ihop borden då vi ofta blir rätt många vid kalas/middagar? Köket är vitt (0500-N) med mattsvart granitskiva, lätt vitlaserat ekgolv Kährs Portofino upplevs inte vitt utan lite gråare än vanlig ek. Några förslag på väggfärg till detta, 0500-N eller ngt med lite ton i?

    SvaraRadera