torsdag 24 mars 2011

MARKIS TILL RÖTT TEGELHUS


Bild Allt och eller inget

Jag har en trogen läsare Linda och för en sån trevlig tjej kommer jag gärna med lite råd. Linda har ett rött tegelhus, och behöver terassmarkis. Men vilken färg? Det var naturligtvis Lindas fråga som fick mig att gå loss på mitt förra inlägg om att matcha markiser med ditt hus. Visst, tegelhus har inga fönsterfoder och därmed syns kassetten mer, men jag tror inte detta är lika negativt som de positiva fördelarna med att få ett extra sommarrum ute :) Det är ju dessutom på baksidan, och när de är uppfällda (= vanlig molning dag) så är man inte ute och njuter lika mycket som när de är utfällda (=solig dag). Och gällande färgen så ska jag här visa lite trix med Photoshoppade bilder.


Huset med sitt nya staket, röd tegelfasad och svart tak och vita foder. Vilken färg blir bäst?


Titta på andra ledtrådar än fasaden om du har ett färgat hus. Titta på grunden, stenläggning, eller ställ dit detaljer som krukor som lyfter färgvalet. Så min första tanke blir en ljusgrå markis. Den gifter genast ihop sig med den grå grunden och den grå stenläggningen, och känns inte så främmande som man först tror. Sen ett par krukor som plockar upp fler grå nyanser och det börjar bli riktigt bra! Tänk på att ta hem ett prov på markisväven så att du ser att det är rätt grå. Neutrala toner (och då men ar jag neutrala som i slutar på -N i NCS koden) går att blanda hur man vill. Men har man olika gråskalor kan en bli grönstickig, en dra åt rött, en bli lila etc. Så ta hem ett prov innan beställning!


En vit funkar ju också i alla lägen (ja, "nästan-vit" eller "kitt-vit" blir det nog egentligen), även om jag tycker att det är lite spretigare nu än på förra bilden. Men markisen förstärker fönsterfodren, och markisen "gifter ihop sig" med dem istället för med grund och stenläggning. Lite vita möbler sen under det och det blir mer naturligt med den vita. En vit kan man ta om man inte är rädd för att den blir för smutsig. (Hör med din leverantör vad de har för erfarenhet av detta, alla nya material nuförtiden går säkert att spola av med högtryckstvätt kan jag tänka?) En vit till ljusgrå markis ger trevligast silat ljus under sig. Väldigt somrigt. Någon av dessa två skulle jag tagit.


Här den mörkaste varianten, mer mot staketets grå. Inte mörkare än så här, då blir det för tungt.
Lycka till Linda, snart är sommaren här :)

6 kommentarer:

  1. Karin, du är ju helt fantastisk! Att du lägger tid på detta till just mig :) Super-tack! Vad fint det ser ut :) Nu ska jag bara övertyga maken om att gå på något av de ljusa alternativen.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Nu har jag lånat dina photoshopade bilder och gjort ett inlägg hos mig om hur fantastiskt hjälpsam du är. Hoppas det är ok att jag lånar dina mina bilder ;)
    Börjar gilla en ljusgrå mer och mer...
    Tack Karin!

    SvaraRadera
  3. Karin du är grym...vilka bra tips:). - Linda, jag skulle gå på ljusgrå, ser jätte fint ut mot huset och allt runtomkring.
    Karin - Följer din blogg, som är så fin och inspirerande...du får gärna komma till vårt land och planera vår trädgård ;). Ska faktiskt vitlasera vår spaljé/staket (efter tips från dig :). Följer med spänning det fina barnrummet, gillar det vita och mattan.
    //Susanna

    SvaraRadera
  4. Ja, självklart OK! Jag började ju med att låna dina bilder, och roligt att jobbet exponeras mer, så baaaaara roligt att du visar dem :)

    SvaraRadera
  5. Och Susanna, tack det var många snälla ord! Kul att du fångar ett tips som det vitlaserade staketet :)

    SvaraRadera
  6. Hej,
    Jag har läst din blogg under lång tid men jag är ingen som kommenterar särskilt ofta men nu måste jag skicka några ord. Du har en fantastiskt inspirerande blogg och det du gör är så otroligt smakfullt och intressant att läsa om. Jag såg att du målat parkettgolv, det är något som jag också funderer på. Vad gjorde du för förarbete och vilken glans använde du på färgen?
    Tack snälla du för all inspiration!!!
    /Lena

    SvaraRadera