torsdag 8 september 2011

NYA STÄNKSKYDDET I MITT KÖK

Bild studio karin

Så har jag äääääääääääääntligen hunnit fota köket som fick sitt stänkskydd bara häromveckan. Hade länge en tom vit gipsvägg ovanför arbetsbänken, i avsaknad av åsikt vad jag ville ha... Jag funderade länge på carrara marmor, som jag fullkomligt älskar. Se här. Framförallt med vita luckor. Men nu har jag en högskåpsvägg i valnöt på ena sidan i mitt kök, så det blev för mycket ådring helt enkelt. Valnötsådringen mot carrara ådringen bråkade lite grann... Så det blev en jättestor vit matt kakelplatta.




Plattan är 30 x 60 cm, och är uppsatt i stående riktning så att det bara får plats en stående platta mellan väggskåp och bänkyta.  På så sätt har jag fått så få linjer som möjligt. Jag gillar få linjer, och fogarna är alltid de som är svårast att tvätta med tiden om de blir flottiga eller smutsiga. (Har man detta problem - med mycket fogar som dessutom är vita - så kan man låta vaxa in de som är direkt ovanför spisen och de ovanför diskhon.)



Vid kökshon har jag kakelplattorna ända upp till tak, som synes ovan. Och jag blev så sjukt nöjd! Här skymtar också högskåpsväggen i valnöt till vänster i bild.



Här är hela köket, med högskåpsväggen i valnöt och den högblanka vita delen. Det är väldigt svårt att fotografera högblankt så att det blir snyggt, men ni ser i alla fall hela köksdelen här. Som sagt - äntligen är det klart!! :)

PS Vill du höra mig resonera om huruvida högblanka vita kök är ute eller ej - läs på min Hus & Hem blogg här!





2 kommentarer:

  1. Jätte fint!

    Ha en skön helg!
    Elina

    SvaraRadera
  2. Vilket fint kök! Vad är det för bänkskiva?

    SvaraRadera