torsdag 12 september 2013

EN KONFERENSANLÄGGNING UTÖVER DET VANLIGA




Igår var jag hemma hos en kund, och på vägen tillbaka hade jag turen att sammanstråla med en tidigare kollega som jag jobbade med på en designbyrå (Svensk Inredning) jag var på för 8 år sedan. Vi träffades på Ulfsunda Slott, en konferensanläggning i Stockholm som går utöver det vanliga. Det här ett typiskt gästrum, den här bröllopssviten är något extra, det här gästrummet trodde du inte du skulle hitta i Sverige. Slottet har inretts och designats av just Svensk Inredning. Under min tid där, bland annat. Jag är helt och hållet ansvarig för detta rum till exempel. Och det är som det är med design, när det är starkt konceptigt och genomtänkt och landar bra med gästens upplevelse, då är det bara så himla bra. Och kvalitet lönar sig! Mitt rum jag designade för 8 år sedan står sig än idag. Möjligen skulle något tyg skulle bytas ut på en fåtölj som behövdes kläs om. Men, ett sammetstyg, ett hotellrum. Slitaget är enormt och 8 år är en lång tid. Det säger lite om kvalitet och exklusivitet. Jag kommer ihåg att tyget var Designers Guild och var snordyrt. Men det säger lite om kvalitet; det lönar sig i längden. Jag och min tidigare kollega gick igenom flera rum, och jag minns varenda vrå, och ja, kvalitet och genomtänkthet står sig. Maten som serverades är något av det bästa jag fått på en konferensgård. Som på en lyxkrog. Som tur är satt kocken en stund med oss så jag kunde berömma honom :) Ser ni den frästa loggan i vattenkruset. Attention to detail. 




En inredning måste inte sammanfalla med din egen smak för att vara en bra upplevelse. Hade detta varit hemma hos mig bla bla bla, tänker du. Eller jag. Men så är det ju inte. En anläggning där man tar hand om gäster som skall få med sig en upplevelse hem, där måste slottsinteriören vara gothrockig eller på syra. Silvergrafitmålade snickerier är inte min grej, men som upplevelse naturligtvis helt rätt. Och möteskoncepten - de är de bästa här. Sitta i små grupper lååååååångt från stela bord och regelrätt konferensbelysning. Här är det sammetsklädda fåtöljer i små grupper, en blomvas som tar uppmärksamhet, och så slappnar man av och tänker bättre än i prestationsångestfödande skolbänkar.




När jag ser slottet med nygamla ögon inser jag var jag fick min attention to detail ifrån, och förkärleken för riktiga material, järnglasväggar och läderlindade handtag hahahaha







Bilder studio karin








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar