söndag 1 september 2013

LJUSSTAKE I MÄSSING




En liten snabb parentes bara... Nu när det börjar bli mörkt på kvällarna så pockar den där lusten att tända ljus igen. Jag tänder ljus året om, börjar nu till hösten och fortsätter dagligen till jul och fortsätter hela vägen fram till sommaren. Favoritstaken är en svart Kubus som jag har hemma, på paradplats på mitt sideboard (här). På matbordet - som blivit svart - syns inte den svarta ljusstaken så bra. Där skulle jag istället vilja ha en mässingsljusstake. Efterlyser med ljus och lykta att By Lassen skall börja ta fram Kubus i mässing. Finns ju i koppar sen i år, och i svart och vitt och förnicklat sen förr. Men mässing. Icke picke. Men i 24 K guld, det finns minsann! Men eftersom jag inte hade tänkt att lägga en förmögenhet (pris här) på matsalsljusstaken så blir det ingen till Kubus. Än. Men jag gissar och hoppas att när 50årsjubileet kommit och gått och lagt några år bakom sig, så kanske en mässingsvariant kan tas fram... Visar bild på 24 karataren så länge bara för att visa hur fint det är i a f :)



Men visst, två Kubus i samma rum kan ju bli tokigt. Både på sideboardet och matbordet blir ju verkligen kaka på kaka. Har därför tänkt på denna klassiker istället, en liten vän som följt mig i huvudet i över tio år men som aldrig hamnat hemma. Men jag har gett bort den till ganska många vänner som fyllt jämt eller gift sig :) Vänskapsknuten av Josef Frank/ Svenskt Tenn. Formgiven 1938 och så vanlig och snäll att den nästan är mesig. Men jisses, vad den står sig. Design som är över 70 år gammal och känns lika aktuell, alltid. Visste ni att de tre armarna står för de tre stora världsreligionerna, och en önskan om fred. Vacker tanke, och vackert hantverk. Och med sina långa smala armar med kantiga profilkanter har den en ständigt modern uppsyn, och jag tror att den gör sig riktigt bra i samma rum som min Kubus. Ja, nä, nu blir det söndagskväll här med alla ljusen. God natt


Bild här

4 kommentarer:

  1. Hej Karin!
    jag har en fråga. Har börjat fixa i vår fula källare och har nu kommit till vitmålat tak, vita väggar ( NCS 0300 tror jag) och har tänkt måla dörrfoder grå och dörrarna i en fin dov grön färg. Dörrarna är orginal skulle jag tro med grunda speglar (40tal) och jag har tänkt sätta på lite gammeldagsa svarta/krom handtag. Vad tror du om detta (blir det för mesigt, borde man ha en kaxigare färg på dörrarna?) och har du möjligtvis någon snygg grön färgkod som skulle passa på lut så där på rak arm? Och gärna en matchande grå. :) Blir jätteglad om du vill svara :) /A-L

    SvaraRadera
  2. Hej Karin!

    Tack för en underbar blogg!!

    Jag undrar vilken lampa det är du har i din header? Har sett den på lite bilder här och var och den är ruskigt snygg tycker jag.

    Tack på förhand :)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tack för en bra och informativ blogg! Jag funderar på Kubus-ljusstaken - får man inte problem med stearin som rinner?
    Mvh, Carina

    SvaraRadera
  4. Hej
    A-L, jag tror du har stenkoll på det där! Dov grön på dörrblad och grå dörrfoder blir nog jättefint i 40-tal. Och riktiga dörrbeslag i svart och krom (typ Byggfabrikens) blir tipp topp.

    Anonym, lampan heter Jiélde, eller märket heter det (själva lampmodellen Sign) de har flera storlekar. Men googla på Jielde så kommer alla träffar upp. finns bland annat på Posh living, Länna möbler etc etc. En designklassiker utav guds nåde, som haft sin renässans och peak de senaste åren fast den formgavs på 30talet.

    Carina, jo, det rinner lite. Ganska dumt för en snygg ljusstake. Men 100% stearinljus rinner inte såå mycket, så det är helt ok. Paraffin går bort dels pga miljön dels för att de rinner så mycket ;)

    Mvh Karin

    SvaraRadera