onsdag 27 november 2013

MARMORBORD MED STÅLUNDERREDE - MITT VARDAGSRUM



Hej onsdag! Jag visar ju nästan aldrig bilder från nya hemmet, helt enkelt för att det fortfarande sitter fel tapeter uppe i var och varannat rum och bilderna därför inte på nåt sätt redovisar min egen smak :) Men icke desto mindre sker det framsteg i inredningen. Endel möbelinköp har gjorts, bland annat ritade och måttbeställde jag ett nytt soffbord till vardagsrummet i somras. Det levererades efter sommaren och är nog det bästa som hänt vårt vardagsrum. Det stramade upp den romantiska kakelugnen (som jag älskar men den kan inte ha sällskap av annat krulligt då blir det för mycket!) och en kvadratmeter marmor ger ordentligt med karaktär i rummet. Den här modellen finns ju liknande hos flera leverantörer, men jag hittade inget bord i rätt marmorstorlek (1 kvm yta och med 20 mm tjock skiva), eller så var underredena lite taniga eller tråkiga eller pulverlackade i svart. Så jag ritade ett underrede som jag ville ha, svetsat i linoljebränt stål. Det linoljebrända stålet har en fantastisk sidenmatt lyster och gedigen kvalitet som skriker hantverk och inte massproducerat. Och ovanpå detta vilar carraramarmorn. Soffan som skymtar är också ny för oss, det är en Ire soffa av rak modell (ingen divan eller kurva) Infini med insänt tyg, dvs jag beställde tyget hos en tygleverantör (Romo) och skickade in till Ire som klädde soffan med detta tyg.




Soffbordet framför de danska 50-talsstolarna. Jag får frågor om var man kan hitta dem ibland; de är ett par trogna klassiker som jag hittade i en vintagebutik och de har tjänat mitt hem i snart 10 år. Här har jag retuschat tapeten för annars blir bilden helt konstig. (Tapeten är randig i ljusblått och beige...det anas nästan fortfarande i bilden)




Bordet i sin helhet. Ignorera ränderna på väggen :) 




Kakelugnen som var tvungen att få ett rakare bord för att strama upp rummet lite i balans. Vårt förra runda bord syns i radhuset här  (där syns även en bebis; den numera två år gamla lillebror som visade sig icke kompatibel med en rund bordsskiva som kunde tippa på infall). Runda bordet och kakelugnen ihop blev för mjukt och kvalmigt. Men dessa två pjäser ovan talar super med varann och håller bra balans mellan klassiskt och modernt, stramt och kurvigt.




Bild studio karin




19 kommentarer:

  1. Ja, det var ju riktigt riktigt lyckat. Väldigt vackert. Säkert inte gratis heller, men jag tror det är värt det för du har nog glädje av det bordet länge framöver.
    /Helena

    SvaraRadera
  2. Super fint Karin. Bara älskar din blogg!!!

    SvaraRadera
  3. MAGISKT SNYGGT!! Å så dog jag lite när jag såg den vackra kakelugnen, en sann saga det där <3

    Glada hälsningar
    //Sessan

    SvaraRadera
  4. Sessan, tack, nu fick du mig att skratta det var roligt uttryckt :)
    Tack tjejer, ja detta får jag nog njuta av länge framöver!
    Zo, älskar att du älskar min blogg!
    kram Karin

    SvaraRadera
  5. Grymt Karin! Älskar carrara :) Kram på dig! /K

    SvaraRadera
  6. Jag älskar det raka och strama i bordet och underredet, mums! Hållbart hur många år som helst!
    Superbra soffa, jag har det själv fast den svängda modellen.

    SvaraRadera
  7. Hej Karin
    Får börja med att tacka för en proffsig blogg, kikar in här varje vecka. Givetvis är det så att bloggar man följer och inspireras av påminner om den egna smaken i inredning. Blev därför full i skratt när jag såg ditt vardagsrumsbord vilken du beställt hos en smed. Jag gjorde exakt det samma för ett par år sedan, men då främst med anledning av att jag ville ha ett som var 1,5x1,5 meter vilket inte gick att finna i butik men även för att det känns så genuint. Valde dock att lägga laserade "brädor" på mitt vilket gör att det får en liten annan karaktär. Toppen med andra ord att kunna behålla underredet för att när andan faller in byta skivan, skickar med länken där bordet skymtar fram http://palazzidesign.blogspot.se/2013/11/tacksamhet-hjalpsamhet.html
    Hälsningar Iren

    SvaraRadera
  8. Super snyggt! Jag är på jakt efter soffa och har "dykt ned" i Romos tyger så jag blev lite nyfiken vilket av dem som du valde till din soffa. Har du kvar tyg numret? /Madeleine

    SvaraRadera
  9. Hej! Nej jag har inte skrivit upp :/ men det är en vävd linneblandning (de åldras så vackert), som är svagt gråblå.
    Karin

    SvaraRadera
  10. Palazzi, tack. Ja, mitt bord var 1,2 x 1,2 först, men det fick smidas om för det var så gigantiskt för mitt rum :) Så det blev lagom-för-mig-1-kvm istället.

    Irene - vad lustigt att du också har en sådan soffa!

    Karin

    SvaraRadera
  11. Hej Karin. Vi har också pratat om att måttbeställa en marmorskiva. Var vände du dig för att få hjälp med detta? Mvh Philip

    SvaraRadera
  12. Åh suck så fint det blev med bordet Karin!!! Jag har också en tid varit på jakt efter ett soffbord med stålunderrede och skiva i cararramarmor, men har inte lyckats hitta något som är helt rätt i proportioner och utförande...har du möjligen några tips på smed och och stenleverantör? Tack för en toppenbra och proffsig inredningsblogg! /Helene

    SvaraRadera
  13. Hej, tack! :) ja jag tänkte lägga ut lite fler bilder och länka till smeden, fler som frågat. så håll utkik :)
    Karin

    SvaraRadera
  14. Hej Philip, eftersom jag är inredningsarkitekt så jag ritade bordet själv och beställde via leverantörer som levererar till arkitekt/företag. Men smeden skall jag tipsa om, lägger ut det.

    SvaraRadera
  15. Hej Karin. Vilken fin blogg du har. Jag hittade den när jag sökte på marmorbord. Jag har läst igenom dina inlägg men kan ute se någon länk till smeden. Skulle du ha möjlighet att lägga ut länken?

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Underbar blogg!
    Hur satte du fast skivan på underredet? /Malin

    SvaraRadera
  17. Hej Malin, den skivan är så tung så den kommer knappt på plats, så den ruckas inte i första taget... :) Ligger m a o bara på stommen. Karin

    SvaraRadera
  18. Hej!
    Älskar verkligen ditt bord och håller på att få ett eget tillverkat.
    Jag undrar på storleken på järnet? är det 2cm eller 2,5 du har?
    Tack för en fantastisk blogg!

    SvaraRadera
  19. Hej,
    Här är en till som älskar ditt bord, ska själv ordna ett med smed etc men tycker det är svårt med val av bordskiva, vore verkligen supersnällt om du kunde lägga ut information om ditt bord både mått tjocklek på ram samt vilken bordskiva du använt dig av, matt eller polerad. Superblogg :-)

    SvaraRadera