tisdag 5 november 2013

PARKETTGOLV OCH TRÄGOLV GAMLA SOM NYA



Många kunder frågar mig om gamla parkettgolv, kan man köpa det? Det finns ju bara stavparkett i byggvaruhandeln. Jo, visst är det så, för bygghandeln säljer det som du som kund själv kan lägga. Då är klickgolv det enklaste för den som gör sin renovering själv. Men ett handlagt trägolv av toppkvalitet, det är oslagbart det. Håller troligen längre än vad du bor där och blir bara vackrare med åren om du sköter det rätt. I ett projekt jag gjorde ett moodboard till tidigare i höstas så ville man gärna ha fiskbensparkett i hela våningen. Som det hade varit en gång i tiden. Och ja, visst kan man låta lägga fiskbensparkett idag. Så klart. Av golvproffs som kan detta hantverk. Man kan lägga i vilka mönster man vill, och förslagsvis något som passar husets stil. Modernt skeppsgolv för moderna eller maritima miljöer, olika parkettmönster och ränder för den som vågar, de passar de flesta arkitektstilar efterom de har en så klassisk look. Wawawoom fiskbensparketten för den riktigt klassiska känslan - och även funkis hade detta fortfarande på 40-talet. Glöm inte att sköta om ditt trägolv rätt! Olika skötselråd gäller för oljat, vaxat, lackat etc etc. Fråga din golvläggare när golvet läggs. Dessa bilder har jag lånat från ett parkettproffs i Stockholm (här).


Bild Parkettdesign

2 kommentarer:

  1. Hej Karin! Tack för alla bra tips du ger, gillar verkligen din blogg.!!
    Har en helt annan fråga ,såg ditt superfina Superfront som du köpt. Måste man sätta fast skåpet i väggen?, luckorna är väl lite tyngre och Captain benen ganska hög funderar på om det blir stabilt ändå?Har du gjort det med ditt eller fungerar det bra? Jag är precis på väg att beställa.
    Tack på förhand.
    Hälsar Helena

    SvaraRadera
  2. Hej! Nej jag har inte monterat mitt Superfront mot väggen :) Carraraskivan som ligger ovanpå är så "jämntung" över hela ytan upptill att jag inte tror det behövs.
    mvh Karin

    SvaraRadera