fredag 27 juni 2014

HÄNFÖRANDE VACKER SOMMARGÅRD



Hej! Äntligen snart helg, och det var så länge sedan jag hade med ett fint bostadsspan här på bloggen att nu är det dags att drömma sig bort tycker jag. Denna gång skall ni få kika in i en fantastisk Sörmlandsgård, ljuvligt renoverad och inredd. Stilen på gården är klassisk sekelskiftesstil. Interiören är densamma, klassisk, och så adderar man lite modernare toucher på möbler som Wegnerstolar och ett modernt bord i ett klassiskt spröjsat burspråk. Älskar stilblandingar när det görs med bra balans!





Vackert sovrum i vita och grå nyanser, och så DEN gardinen so sätter pricken över i. Och som färgklick ser man de röda fönsterbågarna, som hämtar sin färg från....




....den vackra fasaden. Äkta slamfärg (Falufärg) som ger den rätta texturen på träpanelen. Matt och sidenlyster.




Otroligt välbalanserad så kallad röd tråd i huset. Interiören har vitt och grått genomgående som bas, och till det har man valt en fin accentfärg som återkommer i form av blåa nyanser. Man använder hela skalan från dova ljusa nyanser till mörkblått, så ser det livfullt ut fast det bara är en huvudsaklig accentfärg. Och så lite guld och trärent, så fina ihop och hämtar så mycket ifrån varandra. De två rummen ovanför ligger en bit ifrån varandra, men är så genomtänkta och vackra ihop. Det är sånt som ger en behaglig känsla när man rör sig genom sitt hus.... japp, den kända röda tråden.




Vackra övergångar av vitt och grått, och fina symmetrier i arkitekturen. 




Och den fina stilblandningen. När jag ritar inredningar åt kunder brukar jag hämta inspiration ur husets arkitekturstil när det gäller de fasta inredningarna som kök och badrum, och väggmaterial etc. Men när det kommer till själva lösa inredningen - dvs möblemanget med möbler mattor lampor accessoarer - så blanda efter ditt hjärtas lust hur du vill för att få en personlig blandning som passar dig. I detta hem har man betoningen på klassiska möbelval, men sätter stuns med att tillföra modernare möbelval också. En vit modernare soffa i vardagsrummet med blå kuddar, och så ett par klassiska fåtöljer som bottnar stilen klassiskt igen. Klassiska Gripsholmsfåtöljer passar i de flesta miljöer, och de finfiningarna finner man numer bland annat i min studio - hos min kollega här. Så fina. Jag har bara visat några av bilderna på hemmet, vill ni se hela härligheten finns den här. Ja vänner, det var lite sommarsispration, trevlig helg på er!





Bild Wrede

















2 kommentarer:

  1. Trevligt inlägg som alltid. Men jag tror knappast att huset är byggt 1909. Se http://kurage.wordpress.com/2013/10/05/det-imaginara-byggrekordaret-1909/

    SvaraRadera
  2. Väldigt intressant läsning. Jag låter det kallas sekelskiftesstil då, och lämnar att kolla årtalet när huset är byggt mellan säljare köpare och mäklare :) Vackert är det oavsett. Tack för din kommentar.
    Karin

    SvaraRadera