tisdag 14 april 2015

PÅ JAKT EFTER DEN PERFEKTA BADRUMSARMATUREN



Hej! Ett påsklov kom emellan men jag har inte stängt ned bloggen. Körde igång denna vecka med att inspektera ett finfint byggprojekt som jag är ansvarig för. Eller, jag är inte ansvarig på så sätt, men jag har ritat tillbyggnaden till det fina gamla 20-talshuset ifråga. Jag blir så lycklig så det sjunger i kroppen när jag ser tillbyggnader som jag har ritat bli verklighet. Och just igår diskuterade vi, jag och kunden, val av kranar till nya badrummet i tillbyggnaden. De ville gärna ha mässingskranar som kom ut från väggen, med krysshandtag. En kund med min smak, som ni märker :) Men det är inte helt lätt att hitta, så jag gjorde lite research. Den på bilden ovan är perfekt, men jag vet tyvärr inte var den armaturen kommer ifrån, jag vet bara att det är Ilse Crawford/studioilse som ligger bakom designen av badrummet. Perfekt väggmonterade tvågreppshandtag (men inte den vattenkastare vi söker då vi söker en som kommer ur väggen..)...




.......vattenkastaren skulle se ut så här. Helt perfekt. I form och i färg. Men denna finns tyvärr bara i Amerika, vad det verkar. Kohler heter leverantören, Purist heter modellen.




En klassiker att få tag i här hemma finns hos Vola, som har både en- och tvågrepps väggmonterad armatur, i mässing dessutom. Men då får man göra avkall på kryssen och ta den klassiska Arne Jacobsen designen med den lilla piggen som grepp. Här på bilden syns också att genuin mässing patineras och åldras i badrum. Men inte alla kranar har riktig mässing, många har bara mässingsfärg och åldras inte på detta sätt.


Här nånstans ger detektivarbetet resultat... Dornbracht har en perfekt modell som heter Tara, med väggmonterad tvågreppsblandare och krysshandtag. Perfekt i form. Och efter lite eftersöksarbete (läs samtal med Dornbracht i Sverige) så har jag fått lära mig att denna kan fås i mässing! Man tar då delarna man vill ha (vattenkastare i rätt längd och två st krysshandtag) ur produktionslinjen, tar dem åt sidan och låter dem beläggas med mässingsfärg. Smakar det så kostar det, armaturen ovan kostar ca 7200 kr (ink moms) i krom, och får man den specialbeställd i mässingsfärg går priset upp till ca 13 300 kr (ink moms).




Ett bra pris har denna, från The Watermark Collection, modell London beskrivs som en modern armatur med en hint av klassiska drag (kryssen, och mässingen då). Väldigt snygg, men då får man importera från England/hittad här. Ja, så här är det när man snöar in på detaljer, nu har detektivarbetet tagit mig hit men inte längre. Får se vad det blir tillslut!



1 pinterest, 2 Kohler, 3 via Badrumsdrömmar, 4 Dornbracht, 5 The Watermark Collection

1 kommentar:

  1. Jag kan rekommendera ett amerikanskt märke som heter Waterworks som vi beställt ifrån. De har ett enormt utbud i denna still och de har 12 olika ytbehandlingar man kan välja emellan inklusive mässing, tenn, koppar etc. Vi valde obehandlad mässing och den har åldrats hur fint som helst. De har dessutom precis öppnat ett showroom i London så numera borde det gå att beställa därifrån så man slipper tull och moms. Spana in deras hemsida - www.waterworks.com /T

    SvaraRadera