onsdag 2 december 2015

MED GULDKANT PÅ JULEN - MIN INSPIRATION FÖR ÅRETS JUL



Visst har julkransen redan hunnit komma upp, och jag körde i all hast på det sedvanliga vita sidenbandet som vanligt. Men i år har jag faktiskt tänkt byta huvudaccent, från vitt till guld. Min jul i villan går i klassiskt vitt, guld och grönt. Jag tänker inte klä julen i "årets trendfärg", har inte gjort så på många år. Men gud ska veta att även i mina julkartonger ligger minnen med både turkosa och lila jular.... Men det verkar jag ha vuxit ifrån. Så månne det vara trendigt med grått, puderrosa eller blått, eller vad som helst. Jag vill ha en klassisk säsongskänsla för JUL, som är frånkopplad trend. Och de senare åren har det blivit just; guld vitt och grönt. (Sen tar vi i med halm, rött och folklorejul när vi kommer till julboendet, på annan vinterort...) Bilden ovan illustrerar mycket väl vad jag har i inspirationsmappen för min jul i år. Älskar det där sidenbandet i guldnyans! Problemet är bara att de guldband jag har hittat hittills är, just för "guldiga". Kitsch-glittriga. Inte sobert matta band i champagne-mullvads-blek-guld-siden som ovan. Men jag letar vidare. 




Guldchampagne-sidenband i granen. Inte svårare än ett sidenband och en kotte, trots detta är resultatet elegant och classy. Less is - ju så ofta - more.  Just detta är en bildfavorit som förekommit i flera jular här på min blogg... Kanske är i år året jag faktiskt gör slag i saken själv :)





Dukning också i vitt, grönt och guld. Lovely lovely.




How-to göra en julklappsinslagning i vitt-grönt-och-guld. Svart eller vitt papper, guldband, och gröna buxbomskvistar.  Mina julklappar såg ut så här förra året. (Alla bilder från pinterest.)




Bilder pinterest















3 kommentarer:

  1. Hej!

    Jättefin blogg! Skulle vara dig evigt tacksam om du skulle kunna hjälpa mig med en sak... ;)

    Jag tänkte bara höra hur högt ditt matbord är? Är sugen på att köpa eames-stolar men är osäker på om det går att ha ett bord med standardhöjd (75 cm) till eller om stolarna är för låga? Även de som är 43 cm?

    Har kollat runt lite och märkt att det är svårt att hitta bord lägre än 75 cm...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! nej, man kan nog inte finna bord under standard idag, men ganska vanligt är spannet 73-75 cm. Men det är ingen fara, man vänjer sig faktiskt med att 50-tals stolarna (de flesta designklassikerna m a o) är lägre än andra stolar mot bordet. Och så känns det naturligt, efter ett tag, i sitt eget hem och inget man tänker på alls. // Karin

      Radera
  2. Hej, och tack allt du bjuder på här på bloggen!

    Har en fråga, gällande köksbänk. Vi har en bänk i ek och är jättetrötta på den och funderar på att ljusa upp den, har du något tips. Sen funderar vi på att lägga en marmorskiva på köksön, men det kanske blir för mycket olika material, förstebrädor är i en brun/grön sten ??
    Skulle verkligen uppskatta om det fanns tid för dig att ge en kommentar till detta .
    Stort Tack på förhand
    Helena

    SvaraRadera