onsdag 17 januari 2018

INSPO MÖRKA TRÄSLAG



Hej onsdag! Lite nya inspirationsbilder för önskade renoveringar hemma blir det idag. Mörka vackra träslag (gärna rökt ek, ett mer hållbart ur miljösynpunt alternativ än ädla träslag) känns fint så här års. Murrigt och mysigt i vintern. Jag hänförs ganska ofta av bevarade träsnickerier, orörda av tidens renoverande decennier när man täckt allt med vitt. Jag älskar vita snickerier också, men visst är det något speciellt med träsnickerier i orörd originalstatus! För egen del är det inspiration för tv-rummet som eftersöks. Mer träinslag och mulliga stor soffa i moderna linjer drömmer jag också om. Jag har inte mörka golv dock, så jag brukar jobba lite annorlunda än just genom golvet (eller snickerierna) om jag vill addera mer mörka träslag.




Stor soffa med enkel trädetalj i bakkant.... Knappt synbar detalj, men lovely färgsättning i denna miljöbilden.




Naturligtvis kan man addera ganska mycket känsla med möblerna. Som ovan genom en sängram. Nu letar ju just jag inspo till tv-rummet.....





.....så där blir det kanske bättre med ett soffbord, trämöbel eller någon skulptur. Jeanneret stolarna som upplevde super-ikon-nyvunnen-status under 2017 och sågs överallt på bilder, mer kända nu än på 40-talet då de formgavs. De tillför ju ganska mycket stilren träkänsla. Har man inte budgeten för dessa stolar skulle ju helt enkelt träramarna vara mörkt trä också.




Vi har en lång inbyggd soffa..... den skall få sig en liten update både i tyg och utformning av sockel. Inspirationsbild ovan (inte vår soffa).




Ja, det var lite mörka träslagsinspirationer. Fin palett, känns ok så här års. Frågan är om man gör en vanlig helomvändning lagom i april när ljuset kommer. Får känna mig fram här - besluten hemma är de jag velar med mest ;)




Bild 1,7 Fendi, 2-6 pinterest








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar